FANDOM

Paasivun logo

Työntekijöiden opaskirjat: Pankkivirkailija

Ohjeita pankkivirkailijoille.

Toimenkuva

Pankkivirkailijoiden päätehtävä on palvella pankkiasioissa Aurinkomaan kansalaisia. Pankkivirkailijat hoitavat maksumääräysten lunastamisen, tileille talletukset sekä tileiltä nostot ja tilien luomisen. Pankkivirkailijat eivät voi lisätä tileille käyttäjiä tai omistajia eivätkä voi myöskään poistaa niitä tileiltä. Pankkivirkailijat eivät myöskään hoida laina-asioita eivätkä voi luoda kaupanperustamiskirjoja.

Raportit

Pankkivirkailijoiden tulee pitää kaikista tekemistään pankkitoiminnoista muistiota, joka toimitetaan viikoittain palkanmaksun yhteydessä nimellä ''Viikkoraportti''. Raportti toimitetaan voudille. Raportista tulee selvitä tarkasti asiakas, pankkitoiminto, joka suoritettiin, tili(t) ja päivämäärä. Epäselvissä tapauksissa raporttiin tulee myös kirjoittaa kirjallinen, vapaamuotoinen selvitys tapahtuneesta. Kaikki raportin tiedot tulee olla todenmukaisia ja todennettavissa.

Palkanmaksu

Pankkivirkailijan palkka maksetaan viikoittain, ja sen suuruus on 50 ropoa. Palkka voidaan kuitenkin evätä, mikäli pankkivirkailija on tehnyt hyvin vähän töitä tai toiminut epäasiallisesti.