FANDOM

Tähkävirta on kaupunki ja entinen lääni, joka kuuluu nykyään Virtainmaan lääniin. Tähkävirta on yksi suurimmista ja tärkeimmistä Aurinkomaan kaupungeista. Aivan kaupungin kupeessa sijaitsevat Suuraro sekä Villalan tila, jotka kuuluivat entisaikaan entiseen Tähkävirran lääniin ja joista jälkimmäinen on Aurinkomaan suurin ja tärkein maatila. Tähkävirrassa sijaitsee mm. kirjasto, posti, pankki, leipomo ja liiketiloja.

Historiaa

Tähkä
Ohessa on ilmakuva Tähkävirrasta edellisen kartan ajalta.

Edellisessä kartassa, Uuden Roihun aikana, Tähkävirta sijaitsi Roihusta lounaaseen. Sinne oli Roihusta tie, joka lähti Roihun pankin vierestä ja päättyi Tähkävirran muurin edustalle. Tähkävirran muurien sisäpuolelle pääsi tuolloin myös takaportista. Takaportilta alkavalta tieltä pääsi turnajaisareenalle ja Suuraroon.

Kaupunki itsessään oli lähes kokonaan muurien ympäröimä. Ainoastaan linnan eteläpuolella oli vuoristoinen alue, josta saattoi kulkea ylittämättä muuria tai käyttämättä porttia. Tähkävirran muurilla sijaitsi tasaisin välimatkoin kaupungin vartioston käytössä olevia vartiotorneja.
Tähkävirta
Suuri osa Uuden Roihun aikaisesta Tähkävirrasta oli lääninherra Lummean rakentamaa. Arkkitehtuuri oli pitkälti samanlaista kuin nykyisessä kartassa lukuunottamatta yhtä seikkaa. Viime kartan aikana Tähkävirrassa oli todella paljon aidasta ja lyhdyistä rakennettuja ilmassa riippuvia lyhtyketjuja, jotka yhdistivät rakennusten katot toisiinsa ja tekivät parkouraamisesta vielä helpompaa kuin nykyään.

Tähkävirrassa oli viime kartassa useita häpeähäkkejä, joista suurin osa riippui korkealla ilmassa talojen seinistä ja lyhtyketjuista ja yksi sijaitsi torilla maassa. Ilmassa riippuvia häkkejä ei tiedetä käytettäneen koskaan.

Maantiede

Nykyisessä kartassa Tähkävirta sijaitsee noin puolen tunnin kävelymatkan päästä Roihusta. Tie on melkein valmis ja reitillä on useita siltoja. Se on poikki ainoastaan erään suuren järven kohdalta, jossa etenkin hevosella liikkuvan matkaajan täytyy olla varovainen ja katsoa, ettei astu harhaan.

Rakennukset, säännöt ja arkkitehtuuri

Kaupunki on yksi Aurinkomaan tiheimmin rakennetuista alueista. Sen katot soveltuvat erinomaisesti parkouraamiseen, sillä talot ovat todella lähellä toisiaan.

Tähkävirran torilla sijaitsee tiedettävästi Aurinkomaan ainoa häpeähäkki.

Tähkävirrassa sijaitsee useita julkisia rakennuksia, kuten esimerkiksi pankki ja kirjasto. Kaupungissa on myös kaksi julkista tallia, joista molemmissa on useampia karsinoita. Lisäksi kaupungissa on todella monia toiminnassa olevia kauppoja, kuten esimerkiksi sienimuhennosta myyvä torikoju, J-Market, kirjakauppa, räätälinliike, sisustusliike ja leipomo.

Koska kaupunki on niin tiheästi rakennettu, siellä on paljon asuntoja. Myös yksityisiä talleja on hyvin paljon. Useimmat Tähkävirran asunnoista ovatkin suhteellisen pieniä, jos niitä vertaa esimerkiksi Kuuraan.

Hallinto

Tähkävirtaa hallitsee suoraan Virtainmaan lääninhallinto, sillä ei siis ole omaa johtajaa. Hallintoon kuuluvat tällä hetkellä lääninherra Tristisi, kamariherrat Kurppis ja Kaketeus sekä sihteeri Statsekreterare.

Kulttuuri

Tähkävirrassa on hyvin hoidettu kirjasto. Kirjailijoiden killalla on toimipiste sen alakerrassa. Aiemmasta kartasta poiketen kaupungin julkinen kopiokone sijaitsee tätä nykyä pankissa.

Aurinkomaan historian ensimmäinen Aurinkomaa Gaala järjestettiin viime kartan aikana Tähkävirran linnassa.

Tähkävirran paikkoja ja nähtävyyksiä

- Tähkävirran leipomo

- Kirjasto

Aiempien karttojen aikaisia nähtävyyksiä

- Kymmenen kuoleman tori

- Tähkävirran puisto

- Teatteri

- Tähkävirran linna