FANDOM

Saha
Iron bars

Saha

Saha on rakennettava redstonelaite jolla voi sahata raakapuuta lankuiksi ja puukuutioita puolilaatoiksi.

Rakentaminen

Sahan rakentamiseen tarvitaan alaspäin suunnattu tarttumamäntä ja kalteri jota tarttumamäntä liikuttaa. Lisäksi tarvitaan jokin redstonevirtaa antava palikka, esimerkiksi vipu, joka aktivoi tarttumamännän ja työntää sahanterän alas. Saha ei teknisesti vaadi sitä, mutta sahaan tarvitaan Aurinkomaassa lisäksi asianmukainen rakennus jolla on selkeä "voimanlähde" esim vesipyörä. Sahan kalterin alapuolella tulee olla 2 block ilmaa, jotta mäntä pystyy liikkumaan tai vähintään 1 block ilmaa mikäli suoraan sahanterän alle ei laiteta sahattavaa tukkia.

Ominaisuudet

Käyttö

Sahaa käytetään laittamalla raakapuuta kalterin alle riviin ja aktivoimalla mäntä. Tukin maksimi pituus jonka saha pystyy kerralla sahaamaan on 18 palikkaa. Saha vetää tukkirivin palikka kerrallaan terää kohti ja tuottaa jokaista sahattavaa tukkia kohden 4-5 lankkua.

Muuta

Sahan käyttö on yksi tavoitekirjan tehtävistä uusille pelaajille.

Lankkuja voi valmistaa myös käsin tai työpöydällä craftaamalla, mutta se tuottaa vain yhden lankun per tukki, joten sahan käyttö on kannattavaa.