FANDOM

Väliaikaisesti poissa käytöstä

Tämä artikkeli kertoo asiasta tai ominaisuudesta, joka on väliaikaisesti poissa käytöstä.

Kaupan perustamisen ohjeet pähkinänkuoressa
  1. Tarvitset kirjoittavan kirjan johon kirjoitetaan se suunnitelma tai sitten voit kertoa suunnitelmasta suullisesti.
  2. Lainaa pankista rahaa / pyydä samalla tarvittava määrä kaupanperustamisdokumentteja / hanki luvat samalla jos tavaran myynti tarvitsee sellaista. Lainasitoumukset ovat aina sitovia ja aina kirjallisia.
  3. Hanki pankkitili (jos ei ole jo).
  4. Osta tai vuokraa liiketila.
  5. Osta materiaalit tai palkkaa joku tekemään niitä tavaroita joita myyt esim kalastaja jolle maksat palkkaa kun tuo tai leipuri joka saa sen mukaan palkkaa mitä tekee.
  6. Laita arkku haluamallasi paikalle.
  7. Lyö kaksi kertaa tavaralla (sneakki päällä), jonka haluat myydä arkkua ja anna hinta samalla.
  8. Lyö tilikirjalla arkkua, kauppa-arkun perustamismaksu (10r) veloitetaan automaattisesti tililtä.
  9. Tarkista lopuksi, että kauppa toimii; ostamalla siitä jotain.
  10. Et tarvitse avainta kauppa-arkun avaamiseen, sen voi avata vain ne henkilöt joille myönnetty käyttöoikeus pankkitiliin, joka on liitetty kyseiseen arkkuun. Arkussa ei kuitenkaan saa säilyttää muuta kuin myytävää tuotetta.
  11. Mikäli jos jostain syystä unohdit kyltn repustasi voi sen lisätä jälkikäteen ja tiedot kylttiin saa lyömällä arkkukaupan kylttiä.

Yrityssuunitelman tekeminen

Yrityssuunnitelma on perustettavan yrityksen kaavailtua kaupallista toimintaa kuvaava dokumentti, jonka tekeminen on helppoa vastaa seuraavia kysymyksiin ja kirjoita vastaukset kirjoitettavaan kirjaan.

Päätös mitä aiot myydä? Selvitä markkinahinta? Tarvitaanko erikoislupia? Kuka voisi toimittaa vai hankitko itse myyntiin? Tarvitseeko palkata joku tekemään tuotteita?

Kaupoilla pitää jokin myös jokin teema, eli yhteinäinen ajatus joka kiteytyy kaupan nimeen ja siihen mitä kaupassa myydään. Sekatavarakaupat missä myydään kaikenlaista romua eivät ole salittuja vaan kaupalla tulee olla jokin teema.

Esimerkkejä kaupoista

Alla muutama esimerkki millaisia kauppa on.

Sepän liike

Myy panssareita, aseita, nauloja yms. Voi olla erikoistunut esim. työkaluihin tai aseisiin tms. Kaikilla sepillä ei tarvitse olla kaikkea myynnissä kauppaarkuissa, joskin laaja valikoima houkuttelee asiakkaita ostamaan pajalta.

Suutarin liike

Myyvät nahkatuotteita kuten hihnoja, satuloita ja nahka-asusteita.

Kirjakauppias

Myy kirjoja, kirjoitettavia kirjoja, kirjahyllyjä ja mustetta.

Konditoria

Myy onnenkeksejä, keksejä, kakkua ja muita herkkuja.

Namikauppa/herkkupuoti

Myy kaikenlaista syötävää mikä luokitellaa "namiksi". Tähän lukeutuvat esimerkiksi sipsit, kakut ja onnenkeksit.

Leipomo

Leipurin kauppa, jossa myydään tuoretta leipää ja muita leivonnaisia.

Kukkakauppias

Myy erilaisia kukkasia ja muita kasveja.

Huonekalukauppias

Myy sänkyjä, tauluja, tuoleja, voi tehdä sivutyönä myös muuta.

Maalarinurkka

Myy erilaisia merkkitauluja kuten erilaisia kirjainmerkkejä, kieltomerkkejä -tauluja jotka voi kiinnittää koristenaulalla seinään.

Kalamaja

Kalastajan kauppa jossa myydään kalatuotteita.

Ravintola/taverna/pubi

Myyvät ruokaa ja juoma tuotteita joista syntyy ruokalista. Tästä esimerkkinä ovat esimerkiksi grillipihvi, lohi, omenaviini, rommi, grogi, sima ja sahti. Mukana ei välttämättä tarvitse olla kaikkia alkoholiajuomia, sillä alkoholijuomien myyntiä varten tarvitset alkoholin jälleenmyyntiluvan (lupamaksu eli vero). Voit myydä myös vesipulloja tai kaakaojuomaa.

Kaivoskauppa

Myy oman kaivoksesi työntekijöiden mineraaleja kuten kultaharkkoja, rautaharkkoja, lyijyä, punakiveä ym.

Rakennusmateriaalikauppa

Myy puuta, mukulakiveä, nauloja ja muuta rakennustarviketta.

Puukauppa

Myy puuta ja puusta valmistettuja tuotteita.

Vaatekauppa

Myy korjattuja tai tehtyjä vaatteita, esimerkiksi kolmikolkkahattuja sekä silinterihattuja.

Heppakauppa

Hevosta ei varsinaisesti voi laittaa myyntiarkkuun kuin lihatuotteena. Siksi hevosten myynti tapahtuukin yleensä niin, että vaikkapa multaa myydään 30r arvoisesti. Kun ostaja ostaa sen, näet kyseisestä ostotapahtumasta ilmoituksen ja sen jälkeen voit toimittaa kyseisen hevosen hänelle. Arkussa voi myös olla kirja, jolla saa hevosen automaattisesti tai tilanhoitajalta kirjaa vastaan.

Verotus

Aurinkomaassa on joidenkin läänien kaupankäyntiä, eli tietyillä osa-alueilla verotetaan enemmän jotta toisten läänien toiminta näillä samoilla osa-alueilla olisi kannattavampaa kuin se muutoin olisi ja jotta tämänkaltaista myyntiä ja tuotantoa olisi enemmän lääneissä, joissa on kevyempi verotus.

  • Korotetun veroprosentin alaisuudessa olevat tuotteita ovat kaikki ruoka, villa, nahka, sokeriruoko, sokeri, maito, siemenet, jauhot ja alkoholituotteet. Korotettu veroprosentti ei kuitenkaan koske sieniä. 
  • Normaaliverotus on 20% kaikelle kaupalle ja korotettu vero on 40%.
  • Piraattilahdessa ja Roihussa alkoholijuomien tuotosta maksetaan korotettua veroa muualla kuin Roihussa ja Piraattilahdella. (Tämän lisäksi erillinen alkoholin tuotanto- ja myyntilupa tulee maksaa.)
  • Maataloustuotteista eli kaikesta ruoasta, villasta, nahasta, sokeriruo'osta, sokerista, maidosta, siemenistä ja jauhoista muttei alkoholijuomista maksetaan korotettua veroa muualla kuin Roihussa ja Virtainmaalla.
  • Lisätietoja verotuksesta saa voudilta ja jaarlilta.