FANDOM

Käsiraudat
Rabbit hide

Käsiraudat

Käsiraudoilla voi kahlita pelaajia ja estää heitä rakentamasta ja taistelemasta.

Valmistus

Käsirautojen valmistaminen vaatii sepän pajan eli alasimen, vesikaukalon ja ahjon.

Käsiraudat valmistetaan takomalla. Reseptin tietävät vain taidokkaimmat sepät.

Ominaisuudet

Käyttö

Käsiraudoilla voi kahlita toisia pelaajia. Kun käsiraudat ovat kädessä, oikeaklikkaamalla niitä pelaajaan kuuluu lukitusta muistuttava ääni ja kohteena ollut pelaaja kahliutuu. Kun pelaaja on kahlittu käsiraudoilla, hän ei voi rakentaa. Kahlittu pelaaja ei voi pukea tai poistaa vaatteitaan. Kahlittu pelaaja kuitenkin voi syödä, juoda, käyttää alasinta sekä työpöytää.

Kun käsiraudat asetetaan pelaajalle, ne menevät automaattisesti lukkoon. Käsiraudat voi avata avaimella. Jos käsiraudat ovat nimetyt, silloin avaamiseen tarvitaan samanniminen avain. Vangittu pelaaja ei voi nähdä ovatko hänen käsirautansa nimetyt vai ei. Hän ei myöskään näe käsirautojen mahdollista nimeä.

Vartijat ja lainvalvojat voivat katsoa käsirautojen nimen ruumiintarkastuskyvyllä.

Käsiraudoista voi vapautua käyttäen vasaraa ja alasinta. Kun pelaaja on vangittu käsiraudoilla ja hänellä on vasara kädessä, oikeaklikkaamalla alasinta käsiraudat hajoavat.

Vartijat käyttävät pidätystilanteissa käsirautoja usein yhdessä talutushihnan kanssa, jotta vanki ei halutessaan voi helposti karata.

Triviaa

  • Kahlittaessa pelaajaa hänen kätensä asetetaan kehon eteen. Tämä tarkoittaa sitä, että hän voi käyttää esimerkiksi vipuja ja arkkuja.